13:15 Uhr
Frequency of vestibular symptoms in the emergency department of a tertiary referral center: A retrospective cross-sectional study
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Autor:innen:
Georgios Mantokoudis (Bern | CH)
Martina Göldlin (Bern | CH)
Janika Gaschen (Bern | CH)
Lukas Comolli (Bern | CH)
Christoph Kammer (Bern | CH)
Corrado Bernasconi (Bern | CH)
Claudio Bassetti (Bern | CH)
Marco Caversaccio (Bern | CH)
Dominique Vibert (Bern | CH)
Aristomenis Exadaktylos (Bern | CH)
Roger Kalla (Bern | CH)
Urs Fischer (Bern | CH)
INTRODUCTION
Vestibular symptoms are common complaints in the general population with prevalences of up to 60%. In emergency departments (ED) dizziness has been reported in 3.3% of all patients. We assessed frequency and aetiology of vestibular symptoms in a large interdisciplinary tertiary ED.
METHODS
We included all 23.608 patients admitted to the ED in 2013 with vestibular symptoms either as a chief or as accompanying complaint. Clinical, radiological and laboratory findings as well as presumed aetiologies from ED medical records were manually extracted.
RESULTS
2473 patients (11%; mean age/SD 51.9/20.2 years; 50.7% females) complained about any vestibular symptom with 64.5% as a chief complaint. Vestibular symptoms were classified as vertigo (44.8%), dizziness (55%), postural symptoms (15.8%) and unknown vestibular symptoms (0.6%). Most frequent aetiologies were strokes (12.4%), orthostatic (12.1%), infections (10.3%), cardiovascular (9.8%), other central vestibular disorders (9.3%), peripheral vestibular disorders (8.8%). All other causes including trauma and somotoform dizziness were < 5% each. In 13.8%, no diagnosis was assigned. 23% of underlying causes were potentially life threatening.
DISCUSSION
Reported one-year prevalence of vestibular symptoms was 11% in a tertiary ED setting, which is higher than previously described. Every 8th patient with vestibular symptoms suffers from a stroke and/or any other potentially life threatening condition. Every 7th patient was sent home with a diagnosis of dizziness “not further specified”. Improvement of diagnostic accuracy should be pursued to reduce the risk of missing severe pathologies.
13:25 Uhr
Fonction vestibulaire avant et après implantation cochléaire, étude prospective.
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Autor:innen:
Lenka Vankatova (Genève | CH)
Hélène Cao Van (Genève | CH)
Pascal Senn (Genève | CH)
Angélica Perez Fornos (Genève | CH)
Nils Guinand (Genève | CH)
Objectifs :
Evaluation de la fonction vestibulaire avant et après implantation cochléaire (IC). Les IC bilatérales étant de plus en plus fréquentes, la préservation de la fonction vestibulaire est un enjeu important.
Matériel et méthode :
La fonction vestibulaire a été testée de façon prospective avant et après l’IC chez les patients implantés au Centre Hospitalo-Universitaire Romand d'Implants Cochléaires (CHURIC) entre 2013-2016. L’insertion s’est toujours faite par la membrane de la fenêtre ronde. La fonction vestibulaire a été évaluée avec les tests caloriques, le test pendulaire, le « video Head Impulse Test » et les potentiels évoqués myogéniques vestibulaires cervicaux et oculaires (c-/o-VEMPS).
Résultats :
54 IC. Données complètes pour 44 IC. La fonction vestibulaire est altérée dans 22% avant l’IC. Après l’IC, la préservation de la fonction vestibulaire est possible dans 68% des cas. Dans 28% des cas la fonction vestibulaire est altérée avec une atteinte hétérogène des sous-unités fonctionnelles vestibulaires. Dans 4% des cas l’atteinte est sévère ou totale.
Conclusion :
L’IC engendre une atteinte vestibulaire sévère dans 4% des cas. Même si le risque de déficit vestibulaire bilatéral sévère est faible, la fonction vestibulaire devrait être testée de façon complète et systématique.
13:35 Uhr
Endolymphatic hydrops diagnosis at 3T MRI: inter-observer reproducibility and correlation with the diagnosis of Menière diesease
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Autor:innen:
François Voruz (Lausanne | CH)
Nils Guinand (Genève | CH)
Vincent Lenoir (Genève | CH)
Angelica Perez Fornos (Genève | CH)
Minerva Becker (Genève | CH)
OBJECTIVES
Evaluate the reproducibility of magnetic resonance imaging (MRI) for the diagnosis of endolymphatic hydrops in patients with Meniere's disease (MD) symptoms and assess its correlation with clinical diagnosis of MD.
METHODS
This retrospective analysis included 3T MRI examinations of 50 patients with MD symptoms (21 men, 29 women, mean age = 53+/-12). 3DT2 and 3D FLAIR were performed 4 hours after iv. injection of gadolinium and a « hydrops sequence » was obtained by subtracting the first two sequences. Two experienced readers assessed blindly and independently the presence and location of hydrops. Interobserver agreement was evaluated per patient, per ear and whether the hydrops was vestibular, cochlear or vestibulo-cochlear. According to the 2013 Barany Society’s criteria for MD, 16 patients had definite MD, 6 probable MD and 28 didn't match criteria. Correlation between clinical and MRI findings was based on the most experienced reader’s findings.
RESULTS
Inter-observer agreement was substantial for the MRI diagnosis of hydrops per patient (ϰ=0.82) and moderate for hydrops diagnosis per ear (ϰ=0.76), moderate for vestibular hydrops per ear (ϰ=0.78) and fair for cochlear hydrops per ear (ϰ=0.40). MRI hydrops was found in 93% of definite MD, in 83% of probable MD and in 75% of non-MD patients. 76% of MRI hydrops were bilateral.
CONCLUSIONS
Although overall MRI diagnosis of hydrops is well reproducible, the diagnosis of cochlear hydrops should be made with caution due to substantial interobserver variability. Despite strong correlation between clinical MD and MRI-hydrops, MRI-hydrops is also found in many patients not matching the strict MD criteria.
13:45 Uhr
Effects of a program of cognitive-behavioural group therapy, vestibular rehabilitation, and psychoeducational explanations on patients with dizziness and no quantified balance deficit, compared to patients with dizziness and a quantified balance deficit
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Autor:innen:
Marina Sleptsova Schwander (Basel | CH)
Dagmar Schmid (St. Gallen | CH)
John Allum (Basel | CH)
Rainer Schäfert (Basel | CH)
Wolf Langewitz (Basel | CH)
Antje Welge-Lüssen (Basel | CH)
Cognitive-behavioural therapy (CBT) in combination with vestibular rehabilitation and psychoeducation could possibly improve the well-being of patients with dizziness only (DO) and those with dizziness and a quantified balance disorder (QBD). We examined whether both groups of patients responded similarly to the therapy combination.
Methods: Based on stance and gait balance tests 32 patients (23 female, 9 male) with persistent dizziness were split into 2 groups: those with QBD (pathological balance) or DO (normal balance). Pre- and post-therapy Dizziness Handicap Inventory (DHI) and Brief Symptom Inventory (BSI) questionnaires were used to assess psychometric measures. All patients received the same combination therapy in a group setting.
Results: Mean age of the QBD and DO groups was 60.6 and 44.8, respectively. Pre-therapy, questionnaire scores were pathological but did not differ between groups. Balance improved significantly for the QBD group (p= 0.003) but not for the DO group. DHI and BSI scores improved significantly in the DO group (0.001 < p < 0.045), some BSI sub-scores reaching normal levels while they remained unchanged for the QBD group. Phobic anxiety scores changed most for both groups, being significantly correlated with DHI scores, higher (R= 0.71 vs. 0.57) for the DO group.
Conclusions: Psychological measures in DO patients can be significantly improved by a combination therapy. Even though balance control improves to almost normal in QBD patients, their psychological measures do not improve accordingly. Addressing phobic anxiety more extensively during the group therapy program might help QBD patients to improve psychological measures.
13:55 Uhr
Souriez, vous êtes filmés !
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Autor:innen:
Cécile De Sandre (Lausanne | CH)
Robert Joseph Gereige (Lausanne | CH)
Philippe Pasche (Lausanne | CH)
Titre : Souriez, vous êtes filmés !
Objectifs : Si le transfert du muscle gracilis reste la technique la plus souvent utilisée pour le traitement de la paralysie faciale de longue durée, le choix de la source de réinnervation entre le nerf masséter et une greffe nerveuse transfaciale est un sujet à controverse. Nous avons voulu évaluer quelle technique apportait le meilleur résultat en terme de symétrie et de spontanéité du sourire.
Matériel et méthode : Nous avons évalué 5 patients avec une paralysie faciale unilatérale de longue durée qui ont bénéficié d’une réanimation faciale avec une reconstruction par muscle gracilis. 2 gracilis ont été innervés par le n. masseter homolatéral et 3 par une greffe transfaciale sur le nerf facial controlatéral. Ils ont été évalués au moyen d’outils validés dans la littérature (Sunnybrook, eFACE, Emotrics) afin de comparer les deux méthodes chirurgicales de réanimation faciale de manière objective, y compris la spontanéité des mouvements.
Résultats :Cette étude nous a permis d’utiliser et de comparer différents scores d’évaluation de paralysie faciale validés dans la littérature, en particulier eFACE et Emotrics qui sont de nouveaux outils permettant de comparer les résultats des deux méthodes chirurgicales de réanimation faciale de manière objective, plus précise et en tenant compte du sourire spontané. Ces résultats seront présentés en détail.
Conclusion : Les deux méthodes d’innervation sont fiables mais avec pour chacune d’elles des avantages et des inconvénients. Le choix réside dans les priorités à définir avec le patient : nombre d’opérations, amplitude et spontanéité des mouvements.
Auteurs De Sandre C, Gereige RJ, Pasche P
14:05 Uhr
Vestibular Prehab – short and long-term outcome in balance function and dizziness after schwannoma surgery
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Autor:innen:
Jonas Fellmann (Zürich | CH)
Vincent Wettstein (Zürich | CH)
Alexander Huber (Zürich | CH)
An der letzten Frühjahrsversammlung stellten wir die Vestibular Prehab mittels präoperativer ipsilateraler Gentamicinablation bei Patienten mit Vestibularisschwannom (VS) vor. Wir zeigen nun auf, ob diese Massnahme einen Einfluss auf die Gleichgewichts-Rehabilitation hat.
Bei Patienten mit einem VS wurde präoperativ anhand verschiedener Kriterien die Indikation für oder gegen ein Vestibular Prehab gestellt. Vor der Intervention, bei Eintritt zur VS-Operation, sowie 6 Wochen und später im Langzeitverlauf postoperativ wurden unter anderem folgende Untersuchungen zur Erfassung der Gleichgewichtsfunktion erhoben: Video-Kopfimpulstest, Dynamic Visual Acuity (DVA)-Test, Dizziness Handicap Inventory (DHI) und Functional Gait Assessment (FGA). Wir verglichen die Daten der Patienten mit und ohne Vestibular Prehab.
Zwischen 2011 und 2017 wurden 135 Patienten mit einem unilateralen Vestibularisschwannom erstoperiert. Rund ein Drittel (49) erhielten ein Vestibular Prehab. Diese Patienten waren im Schnitt einen Tag kürzer hospitalisiert und erzielten beim FGA sowohl 6 Wochen postoperativ als auch im Langzeitverlauf bessere Resultate als die Patienten ohne Vestibular Prehab. Bei der Erfragung der subjektiven Schwindelbeschwerden im DHI zeigte sich unabhängig von der Prehab eine Verschlechterung im Langzeitverlauf.
Das Vestibular Prehab eignet sich bei ausgewählten Patienten zur Optimierung der postoperativen Rehabilitationsphase, in dem es die Hospitalisationsdauer verkürzt und die Gangstabilität durch gezielte vestibuläre Physiotherapie verbessert.
14:15 Uhr
VOR gain calculation methods in video head impulse recordings
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Autor:innen:
Ewa Zamaro (Bern | CH)
Ali S. Tehrani (Peoria | US)
Jorge C. Kattah (Peoria | US)
Karin Eibenberger (Boston | US)
Cynthia I. Guede (Peoria | US)
Marco Caversaccio (Bern | CH)
David. E. Newman-Toker (Baltimore | US)
Georgios Mantokoudis (Bern | CH)
Objective: International consensus on best practices for calculating and reporting vestibular function is lacking. Quantitative vestibulo-ocular reflex (VOR) gain using a video head impulse test (HIT) device can be calculated by various methods. Methods: We compared different VOR gain calculation methods using 1300 horizontal HIT traces from 26 patients with acute vestibular syndrome. We analyzed the ratio between eye and head velocity at specific time points (40ms and 60ms) after HIT onset (‘velocity gain’), ratio of velocity slopes (‘acceleration gain’), and ratio of area under the curves after de-saccading (‘position gain’). We also analyzed interactions between artifacts and calculation method. Results: There was no mean difference between VOR gain at 60ms and position gain, both showing a significant correlation (ρ=0.63, p=0.01) for artifact-free recordings. Other calculation methods showed statistically significant mean gain differences (range 0.02-0.19), but with gains still remaining within the expected normal or abnormal range. Artifacts affected normal gains more than abnormal gains, independent of calculation method. Conclusions: There is no clear superiority of a single gain calculation method for video HIT testing. Artifacts cause small but significant reductions of measured VOR gains in normal HITs, regardless of calculation method. Specific artifacts interact differently with calculation method in abnormal HITs, increasing measurement noise. This suggests a larger number of HITS should be performed to confirm abnormal results, regardless of calculation method.
14:25 Uhr
Diagnostische Relevanz des MRT mit Hydropssequenzen bei der Diagnostik des Morbus Menière
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Autor:innen:
Alexandra Häfliger (Luzern | CH)
Thomas Treumann (Luzern | CH)
Desislava Keller (6004 | CH)
Claudia Candreia (6004 | CH)
Ziele
In der Diagnostik des Morbus Menière wird das Hydrops-MRT zunehmend eingesetzt. In der Literatur wird die Erkennungsrate des Hydrops bei wahrscheinlichem und sicherem Morbus Menière bei 95-100% angegeben. Bei am Luzerner Kantonsspital beurteilten Hydrops-MRT haben wir die Korrelation von Klinik und MRT-Befund untersucht.
Material und Methoden
Von 1/2015 bis 12/2017 wurden 197 Patienten mit der Frage nach endolymphatischem Hydrops mittels eines MRT mit speziellen Hydropssequenzen 4 Stunden nach i.v. Gadolinumgabe untersucht. Die Bilder wurden unabhängig von zwei Neuroradiologen betreffend Hydropsgrad (I, II) und Lokalisation des Hydrops (cochleär, vestibulär) beurteilt. Die Klinik wurde nach Menière-Diagnosekriterien (Barany, AAO-HNS) klassifiziert und dem radiologischen Befund gegenübergestellt.
Resultate
Unsere präliminäre Datenanalyse zeigt bei 84/197 Patienten mit Hydrops-MRT einen radiologisch nachweisbaren endolymphatischen Hydrops. Bei 47 % (57/121) der Patienten mit Morbus Menière nach AAO-HNS fand sich ein endolymphatischer Hydrops (definite 36/52, probable 2/11, possible 19/58). Bei 53% konnte trotz klinischer Diagnose eines Morbus Menière kein Hydrops nachgewiesen werden. Zusätzlich wurde ein Hydrops nachgewiesen bei 27 Patienten mit Innenohrproblematik die die Kriterien des Morbus Menière nicht erfüllten oder bei denen klinische Angaben fehlten.
Schlussfolgerungen
Die Korrelation zwischen Klinik und MRT Befund bei der Diagnose des Morbus Menière liegt mit 47% unter der in der Literatur beschriebenen Rate. Aufgrund der typischerweise fluktuierenden Symptomatik bei Morbus Menière ist möglicherweise der Zeitpunkt der Durchführung des MRT relevant.